Program
versus Werkconcept....
Critical Skills is in de USA en UK een programma en in
Nederland een Werkconcept. Een dynamisch werkconcept, zelfs.
De oorsprong van Critical Skills ligt in Amerika. Daar
werd Critical Skills alweer een hele tijd geleden ontwikkeld.
De Critical
Skills werden geïdentificeerd door middel van een uitgebreide en unieke
samenwerking tussen docenten, zakenmensen, ambtenaren en leiders van de
gemeenschap. Het werk van deze werkgroep was na te gaan welke vaardigheden van cruciaal belang waren voor
het succes om deel te nemen aan de vele eisen in de complexe en steeds
wisselende wereld van vandaag.
Vervolgens
werd het Program vanuit de Antioch University en met name vanuit het Antioch Center, School for
Renewal onder de aandacht gebracht.
Inmiddels
wordt het Program ook in Amerika verbonden
(zoals we dat in Nederland al deden) met de principes van de Essential Schools en worden er
Leiderschapstrainingen gegeven.
In Engeland wordt het Program als een training, cursus benaderd. Dat geldt
zeker voor het basisdeel. Ik verwacht dat het vervolg ook daar meer zal gaan
aansluiten bij de principes van de Essential Schools
In Nederland
hebben we onmiddelijk het
Program Critical Skills onderbouwd met de visie en opvattingen betreffende
menselijke ontwikkeling, maatschappij, leren en onderwijs vanuit de Stichting
Essentieel Leren en de principes van de Essential Schools. Zie www.essentieelleren.nl .
Tegelijkertijd
stelden we dat het Program Critical Skills een werkconcept was. Een
ontwerp, een opzet, een plan om in de praktijk van leren en onderwijzen mee aan de slag te
gaan.
Geen vaststaande planning
want dat past veel meer bij een Program.
Dat was ook nodig omdat het oorspronkelijke Program erg weinig aansloot bij de veranderingen op het terrein van ICT, de multimedia en daarmee ook op de steeds in ontwikkeling zijnde kijk op leren en onderwijzen.
Neurologische onderzoeken, de moderne tools en middelen en de maatschappelijke ontwikkelingen zullen steeds meer van invloed zijn hoe we leren en onderwijzen beschouwen; om er vervolgens mee om te gaan. Een voorbeeld is de toevoeging van een vijfde visie op leren. Zie www.criticalskills.nl
Beloofd: we blijven in ontwikkeling...
ELS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten